Praktische info start in groep 1/2

• Voor het eerst naar de basisschool, dat is best spannend. Zowel voor uw kind als voor u. Om de start zo soepel mogelijk te laten verlopen, hebben wij op deze plek wat praktische ‘kleuterzaken’ voor u op een rijtje gezet. Mocht u na het lezen van onderstaande informatie nog vragen hebben, dan kunt u zich wenden tot de leerkracht van uw kind. Wij staan altijd open voor vragen, opmerkingen en suggesties.

Informatiebronnen

Actuele informatie over de school vindt u in onze digitale nieuwsbrief, die twee-wekelijks digitaal verschijnt via Parro, onze communicatieapp. Daarnaast informeren we u ook via berichten op Parro, onze school-app. Wij houden u via deze app op de hoogte van actuele gebeurtenissen, toegespitst op de klas van uw kind(eren) of schoolbreed. Bij activiteiten of excursies wordt er via Parro een beroep gedaan op ouders om te helpen. Elke klas heeft een of twee klassenouders. De namen van de klassenouders zijn bekend bij de betreffende leerkrachten.

Gesprekken

Om u persoonlijk te laten weten hoe het gaat met uw kind in de klas, volgt er na de wenperiode van ongeveer zes weken een startgesprek met de ouder(s)/verzorger(s). Daarna worden de gesprekken gehouden volgens het rapport/voortgangsrooster. Mocht u er behoefte aan hebben om de leerkracht te spreken, dan kunt u uiteraard altijd een gesprek aanvragen met de leerkracht van uw kind.

Koffie-ochtenden

Voor nieuwe ouders organiseren we koffie-ochtenden. Tijdens deze momenten is er gelegenheid om op een informele manier kennis te maken met de school en de directie. Dit wordt ook gecommuniceerd door onze Parro app.

Tussendoortje

Halverwege de ochtend wordt er in alle groepen gezamenlijk een pauzehapje genuttigd, dat de kinderen zelf meenemen van huis. Dit tussendoortje bestaat uit een stukje fruit of een koekje en wat te drinken. Het is belangrijk dat uw kind het tussendoortje gemakkelijk kan opeten, dus als u bijvoorbeeld een sinaasappel meegeeft, is het fijn als deze van tevoren is geschild.

Feest!

Jarig zijn is voor een kind een hele gebeurtenis. De verjaardagen worden vanaf 5 jaar groots in de klas gevierd. Zeker het trakteren in de klas is een belevenis op zich; de traktatie hoeft niet groot te zijn, het gaat vooral om het plezier van het uitdelen. Het is altijd leuk om samen iets in elkaar te knutselen én wij zijn een groot voorstander van gezonde traktaties! De jarige mag vanaf 11.30 uur de klassen rond om een felicitatie van de andere juffen en meesters in ontvangst te nemen. En wanneer er nog een kinderpartijtje wordt georganiseerd, verzoeken wij u vriendelijk om de uitnodigingen op het schoolplein uit te delen en niet in de klas.

Gym

De kinderen hebben regelmatig gym in de speelzaal van het schoolgebouw. Voor de gymles hebben ze schoenen en een passende gymoutfit nodig. Het is handig als de kinderen hun gymschoenen en kleding zelf aan en uit kunnen trekken, hierin wordt ook gestimuleerd.

In en om het klaslokaal

De kinderen beginnen of in een kring of met een inloop. De jassen en tassen worden op een eigen kapstok netjes opgehangen.
    In de klaslokalen hangt een planbord aan de wand. Op dit planbord kiezen de kinderen hun werkje. Het dagritme wordt elke dag besproken door middel van dagritmekaarten. Alle kinderen hebben een eigen planbordkaartje, waarmee ze een activiteit kunnen kiezen. Door dit planbord te gebruiken, leert uw kind zelf activiteiten te plannen en wordt de zelfstandigheid bevorderd.