Praktische info start in groep 1/2

• Voor het eerst naar de basisschool, dat is best spannend. Zowel voor uw kind als voor u. Om de start zo soepel mogelijk te laten verlopen, hebben wij op deze plek wat praktische ‘kleuterzaken’ voor u op een rijtje gezet. Mocht u na het lezen van onderstaande informatie nog vragen hebben, dan kunt u zich wenden tot de leerkracht van uw kind. Wij staan altijd open voor vragen, opmerkingen en suggesties.

Informatiebronnen

Actuele informatie over de school vindt u in onze digitale nieuwsbrief, die twee-wekelijks digitaal verschijnt via Parro, onze communicatieapp. Daarnaast informeren we u ook via berichten op Parro, onze school-app. Wij houden u via deze app op de hoogte van actuele gebeurtenissen, toegespitst op de klas van uw kind(eren) of schoolbreed. Bij activiteiten of excursies wordt er via Parro een beroep gedaan op ouders om te helpen. Elke klas heeft een of twee klassenouders. De namen van de klassenouders zijn bekend bij de betreffende leerkrachten.

Gesprekken

Om u persoonlijk te laten weten hoe het gaat met uw kind in de klas, volgt er na de eerste drie weken basisschool een startgesprek met de ouder(s)/verzorger(s). Daarna worden er regelmatig voortgangsgesprekken gevoerd. Mocht u er behoefte aan hebben om de leerkracht te spreken, dan kunt u uiteraard altijd een gesprek aanvragen met de leerkracht van uw kind.

Koffie-ochtenden

Voor nieuwe ouders organiseren we koffie-ochtenden. Tijdens deze momenten is er gelegenheid om op een informele manier kennis te maken met de school en de directie.

Tussendoortje

Halverwege de ochtend wordt er in alle groepen gezamenlijk een pauzehapje genuttigd, dat de kinderen zelf meenemen van huis. Dit tussendoortje bestaat uit een stukje fruit of een koekje en wat te drinken. Het is belangrijk dat uw kind het tussendoortje gemakkelijk kan opeten, dus als u bijvoorbeeld een sinaasappel meegeeft, is het fijn als deze van tevoren is geschild. Wij vragen u het tussendoortje van naam te voorzien.

Feest!

Jarig zijn is voor een kind een hele gebeurtenis. Zeker het trakteren in de klas is een belevenis op zich; de traktatie hoeft niet groot te zijn, het gaat vooral om het plezier van het uitdelen. Het is altijd leuk om samen iets in elkaar te knutselen én wij zijn een groot voorstander van gezonde traktaties! De jarige mag vanaf 11.30 uur de klassen rond om een felicitatie van de andere juffen en meesters in ontvangst te nemen. En wanneer er nog een kinderpartijtje wordt georganiseerd, verzoeken wij u vriendelijk om de uitnodigingen op het schoolplein uit te delen en niet in de klas.

Gym

De kinderen hebben regelmatig gym in de speelzaal van het schoolgebouw. Voor de gymles hebben ze alleen schoenen nodig, geen speciale gymkleding. Het is handig als de kinderen hun gymschoenen zelf aan en uit kunnen trekken, dus bijvoorbeeld instapgympen of gymschoenen met klittenband. De gymschoenen worden op school bewaard bij de klaslokalen. Wij vragen u de schoenen van naam te voorzien, zodat vergissingen worden voorkomen.

In en om het klaslokaal

Uw kind heeft een eigen stoel in de klas, voorzien van naam en/of afbeelding. Op de kapstokken buiten het klaslokaal heeft uw kind ook een eigen plek voor jas en tas. In de klaslokalen hangt een planbord aan de wand. Op dit planbord worden kaarten voor het indelen van de dag gehangen, dit zijn de dagritmekaarten. Zo kunnen u en uw kind ’s morgens zien wat er is gepland voor die dag. Dit planbord gebruiken we niet alleen om de dag in te plannen, maar ook bij de werkles. Alle kinderen hebben een eigen naamkaartje, waarmee ze een activiteit kunnen kiezen. Door dit planbord te gebruiken, leert uw kind zelf activiteiten te plannen en wordt de zelfstandigheid bevorderd.